Scroll to top

Kategorizácia formátov obsahového marketingu na internete


Martin Kuchta - 5. decembra 2019 - 0 comments

V predchádzajúcom článku sme vám priniesli možnosti využitia existujúcich formátov verzus tvorbu nového obsahu na mieru. Článok obsahoval aj jednoduchú grafiku, ktorú pre potrebu kategorizácie najbežnejšie využívaných formátov rozšírime o šesť ďalších položiek.

Objekt 1: Kategorizácia formátov obsahového marketingu

Zdroj: vlastné spracovanie

Uvedené položky sú vizualizované v galérii v závere článku. Stručnú charakteristiku prinášame nižšie v jednotlivých bodoch:

  1. Text – najbežnejšia forma obsahu médií je text. Môže byť vo forme článkov, krátkych správ, statusov na sociálnych sieťach atď. Textová forma je zároveň najjednoduchšie využiteľná na natívnu reklamu alebo obsahový marketing ako taký. Vďaka vysokej popularite je zároveň často finančne najmenej náročná.
  2. Obrázky – vizuálny obsah je na vzostupe predovšetkým v posledných rokoch. Obrázky a fotky spravidla dopĺňajú textový obsah na webstránke. Existujú však veľmi populárne sociálne siete (na Slovensku predovšetkým Instagram), ktoré fungujú takmer výhradne na vizuálnom obsahu. Produkcia natívneho obrázku do textu na webstránke alebo do postu na sociálnu sieť je o niečo pracnejšia a vo väčšine prípadov je len doplnkom k textovej natívnej reklamy.
  3. Video – pre používateľa je komfortnejšie konzumovať audiovizuálny obsah ako čítať text. A predovšetkým je to zábavnejšie. Video formátmi možno rozpovedať príbeh, vyvolať emóciu a v konečnom dôsledku podať informácie atraktívnejšou formou. Aj preto je video veľmi žiadaný formát pri obsahovom marketingu a natívnej reklame. Spravidla ide o najdrahší formát.
  4. Infografika – formát, ktorý do istej miery vizualizuje textové / číselné informácie. Často ide o kombináciu grafov, ikon a veľmi krátkeho textu. Prostredníctvom infografík čitateľ prezeranú informáciu prijme podstatne rýchlejšie ako v obyčajnom texte. Prostredníctvom farebných kombinácií a rôznych tvarov (v súlade s dizajn manuálom) je navyše do infografiky možné dostať identitu značky.
  5. Špeciálne objekty – existujú aj ďalšie typy textovo vizuálneho obsahu, ktoré predstavujú kombináciu vyššie uvedených. Ako príklad možno uviesť chatboty, výsledkové tabuľky, úverové kalkulačky atď. Uvedené formáty dosahujú často vyšší engagement, pretože možnosť interaktivity priťahuje pozornosť používateľov.
  6. Microsite / sekcia – ide o vytvorenie samostatnej podstránky s vlastnou doménou druhej alebo tretej úrovne (napríklad noizz.sk/značka alebo značka.noizz.sk). Cieľom média je následne na takúto podstránku dostať čo najväčšiu návštevnosť prostredníctvom svojich kanálov.

BONUS: Influencer marketing – môže slúžiť tiež ako nosič mediálneho priestoru. Predovšetkým v poslednej dobe sa rozmáhajú interní mikroinfluenceri. Ide o zamestnancov média, ktorí na svojich osobných profiloch promujú svoju prácu, čím budujú značku média. Práve využívané kanály týchto interných mikroinfluencerov dokáže značka veľmi efektívne využiť pre svoj obsahový marketing. 

Galéria: Ukážky formátov obsahového marketingu

Zdroj: Obsahové webstránky Ringier Axel Springer SK

Na záver je dôležité uviesť, že v obsahovej marketingovej stratégii sa väčšinou využíva kombinácia vyššie uvedených formátov. Je na spoločnej dohode média a značky, ktorá kombinácia dáva najväčší zmysel, a ktoré kanály dokážu najefektívnejšie dosiahnuť stanovené KPIs.


Autor   MARTIN KUCHTA  Stratég | nativne.sk   Brand Manager | Ringier Axel Springer a.s.   Odborný Asistent | Katedra informatiky obchodných firiem | Ekonomická univerzita v Bratislave