Scroll to top

Technológie v médiách a marketingu. Čo nás čaká v roku 2020


Martin Kuchta - 30. decembra 2019 - 0 comments

Neustále znižovanie nákladov spojených s obstaraním a implementáciou nových technológií do mediálnych a marketingových procesov firiem spôsobuje, že ľudia sa s technologickými inováciami budú stretávať čoraz častejšie. Identifikovali sme 5 najväčších trendov, na ktoré sa môžeme tešiť v roku 2020.

VR a AR

S pojmami VR a AR sa stretol už pravdepodobne každý technologický nadšenec. VR (Virtual Reality) je technológia, ktorá vytvára pre používateľa novú realitu (napríklad po nasadení VR head-setu). AR (Augumented Reality) rozširuje reálny svet o ďalšie audio-vizuálne prvky (napríklad prostredníctvom mobilnej aplikácie).

VR aj AR majú v súčasnosti najväčšie využitie v marketingu. Vzhľadom na klesajúcu cenu komponentov a trh presýtený tradičnými marketingovými prístupmi môžeme v roku 2020 očakávať zvýšenú aktivitu značiek v tejto oblasti. Hlavným cieľom značiek bude snaha odlíšiť sa od konkurencie a priniesť ľudom nový používateľský zážitok.

Ukážka VR (virtuálne predstavenie konceptu Škoda Vision E):

Ukážka AR (rozšírenie reality prostredníctvom produktu Jack Daniel’s):

Audio

Zvukové podnety sú pevnou súčasťou našich každodenných životov. Príchod nových streamovacích technológií a nových technologických zariadení však zvuk posúvajú na nový level.

Podcasty

Slovenské médiá v čoraz väčšej miere investujú do tvorby podcastov, ktoré umiestňujú na streamovacie služby ako Spotify, Deezer atď. Podcasty sú veľmi vhodným formátom na umiestňovanie audio marketingových posolstiev.

Príklad podcastu (ukážka predstavuje najpočúvanejší podcast Aktuality.sk NAHLAS za rok 2019):

Domáci hlasoví asistenti

Zariadenia, ktoré sú schopné rozoznať hlas človeka a na základe reči vykonať požadovanú akciu. Napríklad prečítať denný prehľad správ, informovať o počasí alebo o vývoji na akciovom trhu. Práve inteligentné reproduktory sa budú v roku 2020 masovo „sťahovať“ do obývačiek ľudí. Podľa searchenginejournal.com bude v roku 2020 až polovica vyhľadávaní realizovaná cez hlasové vyhľadávania.

Personalizovaný obsah (a chatboti)

Ak prídu na Amazon.com dvaja ľudia v rovnakom čase obaja uvidia rozdielne informácie na domovskej stránke. Dôvod je, že Amazon svojim návštevníkom personalizuje ponuku. Personalizácia obsahu má čiastočne nahrádzať osobný kontakt v kamenných predajniach, na ktorý boli ľudia zvyknutí pred nástupom e-shopov. Zároveň má vytvárať s používateľom istý druh vzťahu. V roku 2020 môžeme očakávať personalizáciu predovšetkým na sociálnych sieťach, ktoré budú značky využívať predovšetkým prostredníctvom chatbotov. Algoritmicky pripravené odpovede budú vedieť na základe odpovedí používateľa, a prípadne aj na základe jeho správania, odpovedať na otázky a odporúčať produkty na mieru. Personalizácia sa dotkne aj zobrazovania informácií na webstránkach, informácií v banneroch, email marketingu atď.

Diverzifikácia prístupových zdrojov k obsahu

Momentálne sa k článkom a ďalšiemu obsahu ľudia na Slovensku dostávajú predovšetkým cez sociálne siete, Google Search alebo priamo cez webstránku. Prichádzajú však nové kanály, ktoré budú slúžiť ako ďalší prístupový bod k obsahu. Na vzostupe je predovšetkým Google Discover. Keď si človek otvorí prehliadač Google Chrome hneď dostane personalizovaný výber článkov, ktoré by ho mohli zaujať.

Ukážka Google Discover
Nové sociálne siete

Rapídny vzrast popularity audio-vizuálneho obsahu a prechod konzumácie internetu do smartfónov však vytvorili priestor pre nové sociálne siete, ktoré vypĺňajú dieru na trhu. Ako príklad môže slúžiť sociálna sieť Tik Tok. Portál oberlo.com odhaduje aktuálny mesačný počet používateľov Tik Tok na 500 miliónov celosvetovo. Na toto neuveriteľné číslo narástla sociálna sieť za necelé 3 roky. Tik Tok je založený na vertikálnych „user-generated“ videách, ktoré sú veľmi krátke a používateľ jednoduchým scrollom prechádza na ďalšie video. Nekonečný feed tak dokáže udržať pozornosť a vytvoriť veľký zásah. Nové návyky používateľov otvoria priestor pre vznik ďalších a ďalších sociálnych sietí.

Ukážka rozhrania platformy Tik Tok

Autor   MARTIN KUCHTA  Stratég | nativne.sk   Brand Manager | Ringier Axel Springer a.s.   Odborný Asistent | Katedra informatiky obchodných firiem | Ekonomická univerzita v Bratislave