Scroll to top

Využitie exitujúceho obsahu média verzus tvorba obsahu na mieru


Martin Kuchta - 2. decembra 2019 - 0 comments

Obsahový marketing zažíva v súčasnej dobe svoje najlepšie obdobie. Natívna reklama (podkategória obsahového marketingu) dostala dokonca v roku 2017 svoje čestné miesto v kategorizácii formátov IAB, ktorého pravidelné reporty vynaložených investícií do marketingu potvrdzujú jej rastúci trend. Ďalším dôvodom, prečo tomuto prístupu venovať pozornosť, sú trendy na mediálnom trhu a zmeny spotrebiteľov v konzumácii internetového obsahu, ktoré sme opísali v predošlom článku.

Formáty, ktoré možno v obsahovom marketingu (resp. pri natívnej reklame) použiť viac-menej kopírujú formáty, ktoré internetové média pravidelne využívajú pri publikovaní obsahu na svoje webstránky. Pre lepšiu predstavu o aké formáty najčastejšie ide a ako ich je možné využiť prinášame prehľadnú kategorizáciu spolu so stručnou charakteristikou.

Obrázok 1: Kategorizácia formátov obsahového marketingu

Zdroj: vlastné spracovanie

Status využívaného formátu:

1. Existujúci formát – na trhu je momentálne mnoho etablovaných internetových médií, ktoré pre svoje fungovanie produkujú pravidelný obsah v rôznej podobe. V prípade, že má značka záujem “pridať” sa do takéhoto obsahu, možno hovoriť o využití existujúceho formátu. Príklad: vloger cestuje po Slovensku a zo svojich ciest uverejňuje jedno video denne. Značka ho osloví aby si obul ich turistické topánky a aby ich prirodzene (natívne) dostal do jedného (alebo viacerých denných) vlogov.

2. Obsah na mieru –  značka chce využiť silu etabloveného média (povedzme lifestyle webstránky), avšak médium momentálne neponúka formát, do ktorého by sa značka vedela zapojiť. Značka príde s dopytom na tvorbu nového formátu, v ktorom bude natívne komunikovaný požadovaný produkt. Príklad: noizz.sk má vysokú dennú čítanosť a vďaka silným sociálnym sieťam aj vysoký zásah používateľov vyprodukovaným obsahom. Noizz.sk však nedisponuje cestovateľským vlogom. Značka vyjadrí dopyt po takomto novom formáte, finančne sa bude podieľať na jeho produkcii a prostredníctvom product placementu natívne odkomunikuje preferovaný produkt.

Využitie existujúceho formátu je spravidla finančne menej náročné ako produkcia obsahu na mieru. Obe formy majú svoje výhody a nevýhody. Je len na individuálnej dohode média a potenciáneho inzerenta, po ktorej forme natívnej reklamy siahne.

V príkladoch vyššie boli uvedené ako formáty denné vlogy. Foriem obsahu, ktorý v súčasnej dobe internetové média produkujú, a ktoré možno využiť na natívnu komunikáciu, je však niekoľko. Najpoužívanejšie z nich prinášame v ďalšom článku z našej edukatívnej série.


Autor   MARTIN KUCHTA  Stratég | nativne.sk   Brand Manager | Ringier Axel Springer a.s.   Odborný Asistent | Katedra informatiky obchodných firiem | Ekonomická univerzita v Bratislave